Wat is Scoliose
Scoliose is een kromming in de wervelkolom. Deze verkromming kan een C of S vorm hebben. Het is een chronische aandoening met vaak in het begin geen pijnklachten, waardoor signalering vaak laat is. Scoliose gaat niet vanzelf over en zolang je nog in de groei zit kan het zelfs verergeren. Daarom is het belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium een effectieve behandeling uit te voeren.

Oorzaken
De oorzaak van Scoliose is in de meeste gevallen onbekend, Idiopatische Scoliose. De spieren en wervels zijn normaal aangelegd, maar tijdens de groei ontstaan door onbekende oorzaak verwringing/vervorming. Andere oorzaken van Scoliose kunnen zijn een aangeboren wervelafwijking, aangeboren Scoliose (congenitaal). Een neuromusculaire Scoliose; ontstaan door een spier- of zenuwaandoening. Een degeneratieve Scoliose; ontstaan door slijtage van de gewrichten, vaak het natuurlijke verouderingsproces van het lichaam. Maar Scoliose kan ook ontstaan door een verkeerde houding, omdat bijvoorbeeld je benen niet even lang zijn. Een röntgenfoto geeft antwoord op de vraag of er sprake is van Scoliose en de ernst van de Scoliose. De röntgenfoto geeft ook de grootte hoek van de bocht aan, uitgedrukt in graden.

Gevolgen
Als uw kind een Scoliose heeft, kan bewegen lastiger en pijnlijker worden. Ook speelt het cosmetische aspect natuurlijk mee. Wanneer u merkt dat uw kind een kromme rug of ongelijke schouders heeft, is het goed om stappen te nemen. De ernst van de Scoliose en de groeiverwachting bepalen de intensiteit en de duur van de behandeling. In alle gevallen van Scoliose kan de Schroth therapeut u begeleiden, adviseren, informeren en steunen bij het leren omgaan met Scoliose. En in sommige gevallen het begeleiden bij het dragen van een brace.

Schroth therapie
De zeer gerichte oefeningen uit de Schroth therapie hebben als doel te voorkomen dat de Scoliose zich verder ontwikkelt. De therapie bestaat uit houdings- en bewegingscorrecties gericht op het dagelijks leven. Daarnaast worden er specifieke intensieve oefeningen gegeven met als doel een correctie van de krommingen in de rug. De therapie richt zich op souplesse, spierversterking en het ontlasten van de wervels, altijd in combinatie met specifieke ademhalingstechnieken.

​Deze therapie is geschikt voor kinderen in de groei, eventueel in combinatie met een brace. Ook volgroeide scoliose tienerpatiënten hebben baat bij deze aanpak.

Meer informatie over scoliose?

Neem vrijblijvend contact met ons op!