Zien, ruiken, voelen, proeven, horen, het zijn zaken die onze zintuigen waarnemen via prikkels die naar onze hersenen gaan. Kinderen kunnen het soms lastig vinden om op een goede manier te reageren en te participeren op alledaagse prikkels die zij ontvangen. Het kind kan de prikkels te sterk waarnemen of weet niet wat ermee te doen.

Het gevolg kan zijn dat het kind extreem emotioneel reageert of het tegenovergestelde en niets met de prikkels gaat doen. Wat zich dan kan uiten in frustratie, boos, angstig gedrag of anders.

Als een kind problemen heeft in de sensorische informatieverwerking, dan heeft het vaak ook moeite met veel prikkels vanuit zijn of haar omgeving. Sensorische problemen komen vaak veel voor bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornissen (ASS), zoals Asperger en PDD-NOS, maar ook bij ADHD en ADD, hersensletsel, zoals Cerebrale Parese (CP), zintuigelijke afwijkingen (slechthorend of slechtziend)of een vertraagde ontwikkeling.

De behandeling van de therapeut richt zich erop om met de verschillende prikkels te leren omgaan. Het kind krijgt handvatten om zo te leren omgaan met de alledaagse activiteiten, zodat deze zonder problemen uitgevoerd kunnen worden.

 

 

 

Meer informatie over sensorische informatieverwerking?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

NAAR BOVEN